Zen og CNC

Mitt forhold til CNC-fresen har blitt så komplisert at jeg er nødt til å trekke inn 3 filosofer og en rotte i forsøket på å forklare. Velkommen til foredrag lørdag kl 11 på Oslo Skaperfestival!

Det blir forøvrig sinnsykt morsomt å treffe alle nerdene! Bare se på programmet!

Ufrivillig materialforskning

Se hva som skjedde da jeg skulle blande svart maling med riktig rullekonsistens, av akryl, tapetklister, trelim, og hvis jeg husker riktig; litt shellakktusj. Kanskje litt mye forskjellig. Iallefall oppsto det et utrolig seigtflytende svart slim. Det kan være greit å vite.

 

det var kanskje kombinasjonen av shellakk, pva og akryl som gjorde det?

det var kanskje kombinasjonen av shellakk, pva og akryl som gjorde det?

Savner farger

Det har blitt mest svarte streker i det siste, men jeg tok iallefall med fargestifter på croquisen. 

upload.jpg
upload.jpg
upload.jpg

Flere streker

Streker og forgreninger overalt. Streker som skal bli vektorer, som skal bli programlinjer som skal bli verktøybaner, som skal bli...... 

image.jpg

Inntrykk fra Trondheim Maker Faire

Fra standen min på Trondheim Maker Faire. Det kom litt overraskende at det var i telt så jeg måtte lage en vegg, men de hjalp meg og det fungerte. Mange besøkende, og et nytt begrep: "Fiklekunst"

From my stand at the Trondheim Maker Faire. It came as a surprice that I had to make my own wall, but they helped me out, and everything worked out. Rainy, but lots of visitors and a new idea about "tamper art"

image.jpg
image.jpg

Da barna strømmet inn, skjønte jeg at jeg måtte gjøre en del av utstillingen interaktiv

image.jpg
Video Block
Double-click here to add a video by URL or embed code. Learn more
image.jpg

Mekanikk av bein og ståltråd

Ikke bare har mine kryptozoologiske tegninger blitt tredimensjonale, de beveger seg også!

På workshop med Arthur Ganson på Haystack Scool of Arts and Crafts møttes vi kinetikk-nerder og arbeidet intensivt i 14 dager. 

Her er noen vesener:

The Vertebrate Machine

Quivering Bone

The Helpless Machine

The Seaweed Machine

Treportretter

Skisser i Botanisk Hage i formiddag. Planer om en utstilling av treportretter.

Fresing og kunst

Her er noen resultater av eksperimenter med å frese en tegning i fiberplate og akryl. Og la fresen tegne sin egen tegning. Nå er det bare å bruke det jeg har funnet ut i et prosjekt. Er i gang.

Cnc

Vi holder på lære oss CNC-fresing her på Volum! Hittil har jeg frest ut noen kiler, og gjort nesten alle feil, mangler bare å krysse av for brukne bits og branntilløp. Men dette får vi til! Jeg har tenkt å lære fresen å tegne.

image.jpg

Vi lærer CNC-fresing på Fellesverkstedet

 

Fellesverkstedet ligger framdeles i Urtegata, men ikke så mye lenger.

Det første eksempelet på CNC-fresing vi ser idet vi kommer inn gjennom den overtaggete, nedslitte, hakkete døra, er en modell av bygningen i Seilduksgata. Den er frest ut med en snedig bruk av skjult fingerskjøt, slik at den kan taes fra hverandre og settes sammen nesten som LEGO.

Så modellen viser både hvor smart man kan lage en modell med digitale verktøy, og hvor kjempefint det vil bli når Fellesverkstedet flytter inn i sine egne, nye lokaler. Det er de vakre, gamle mursteinsbygningen som engang var et jernstøperi. Bare passende, synes vi, at den blir rammen om en ny form for produksjon, Fab Lab.

Vi kom for å lære om CNC-fresing, slik at vi kan komme igang med den nye Shopbot- fresen vi har i Volum Atelierfellesskap. Med forskjellige bakgrunner og planer om arkitekturmodell, veggfrise, smykkegravering, spillbrikker, trykkplater, skulptur, automata. Bare for å nevne noe.

Vi er klar over at bare vi får knekket koden og lært oss programvaren og rutiner nok til å bruke maskinen uten å ødelegge mer enn nødvendig, vilvi kunne lage ting i tre, plast og metall med stor presisjon og fort!

Takk til Jens Dybvik som tror på informasjonsdeling, og å få folk til å forstå at de kan!

Her er for eksempel en klargjøring om skjæreverktøy:

Jens forteller at det framdeles henger igjen en slags intern laugskulturblandt forhandlere av skjæreverktøy. De har sine kryptiske betegnelser som de mumler inn i telefonen uten noe ønske om å klargjøre begrepene.Dette er et hinder for nye "makere" som bare vil prøve å finne noe som funker.

Så Jens forklarte de viktigste begrepene, slik at du ikke blir helt satt ut:

Enskjærs, toskjærs treskjærs:  Det er hvor mange kniver som går rundt. Et treskjærsstål skjærer tre ganger pr omdreining. Men det trenger du ikke hvis verktøyet roterer fort, feks en CNC spindle med 18000 omdr,/min. Og dessuten er det bedre plass til å få vekk spon når det er bare ett skjær. Så si ettskjærsfres (single flute) Det skulle stoppe kjeften på dem en stund.

Så er det dimensjoner. Det har med kraft og presisjon å gjøre. Skal du lage en innoverprofil som et hull ti en tapp, så kan det jo aldri bli helt skarpe vinkler når skjæreverktøyet har en diameter. (og alt i verden har en diameter) Men 3mm ser bedre ut enn 5.  Skal du plane ut en flate går det fortere medstørre dimensjon. Men da må du ned i omdreining. Er du så gammel, eller så hip, at du har spilt en LP-plate?  Da vet du att ytterste sporet går mye fortere rundt enn midten. Så jo større diameter, jo fortere går det.

Så er det hvilken form spissen på verktøyet har:  

Endmill betyr at du kan frese en flate, pg skjære en kant.

V-bit betyr at verktøyet ender i en vinkel, 90 grader eller 60. Skal du lage skilt med bokstaver som ligner det de romerske steinhuggerne fikk til med sine kiseler?  Et V- stål lager skarpe avslutnonger og skrå flater.

Ball nose betyr at spissen er rund, slik at du kan frese former uten at de får "terrasser".Tapered ball nose betyr at spissen er avsmalnende, da kan den være mye finere i enden enn i festet. For eksempel kan du frese kretskort med 0,5mm spor.

Surfacing bit er bred og flat og planer større flater.

En ting til. Det finnes downcut og upcut skjær. Det er om sponene føres opp eller ned. Som regel vil du ha sponene opp. Unntak hvis du skal plane flater hvor du ikke vil rive opp materialet.

Og ytterligere forenkling: Det viktigste verktøyet, selve arbeidshesten, er en 6 mm enskjærs upcut endmill. Det kan bukes til mye. Slikt er godt å vite!

Skisser i kaseintempera

Jeg har funnet en måte å bruke pigmentfarger som gir både fargeintensitet, mulighet for tranparente eller dekkende lag. Nesten som nettbrettet, men fysisk. 

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Welcome to an exhibition about Jidischkeit and belonging!

Welcome to see the results of the workshop "Jidish far ale" The exhibition opens 3. september kl 11.00 in the HL-Center in Oslo

4 Norwegian and 7 Polish artists participated for 2 hectic weeks.  The workshop was organized by The Bente Kahan Foundation in Wroclaw, Poland.

My contribution was 38 drawings/questions, documentations of the workshop, reflections about identity and belonging. What does it mean to belong to a culture? And what is Yiddischkeit?

Here are some photos from the opening in Wroclaw. I was especially happy with the way my drawings were exhibited: people could get behind the drawings to read my reflections on the back side. Like meeting lots of people who want to look inside my mind!

Now you can visit 11 minds too.  Du finner HL-senteret You find the HL-Center HERE.

4 Norwegian and 7 Polish artists and someof the people who made it happen

4 Norwegian and 7 Polish artists and someof the people who made it happen